Archeologie trip, Musclow Lake - Reisverslag uit Red Lake, Canada van Marielle Vernooij - WaarBenJij.nu Archeologie trip, Musclow Lake - Reisverslag uit Red Lake, Canada van Marielle Vernooij - WaarBenJij.nu

Archeologie trip, Musclow Lake

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Marielle

01 September 2010 | Canada, Red Lake

De afgelopen paar dagen ben ik weer het park in geweest, deze keer op archeologische expeditie (wauw dat klinkt heel goed voor een paar dagen gaten graven in de regen). Shannon's baas Doug ging mee, Shannon en ik, de archeologe Jill en het was de bedoeling dat er vijf broers van de "Duck" familie, native people, mee zouden gaan. We hadden zoveel eten voor iedereen meegenomen dat we met twee vliegtuigjes moesten gaan vanwege het gewicht. Uiteindelijk kwam er maar één broer opdagen, Richard. We hadden dan wel een hele hoop eten mee, maar...geen tent voor hem. En laat die gozer nou geen tent bij zich hebben. Ik was erg verbaasd, een indiaan zonder wigwam? Aan de andere kant, ik liep daar ook niet op klompen, wat Richard gedacht had van een Nederlander. Zo zie je maar weer.

Net nadat we gearriveerd waren begon het pijpenstelen te regenen. De anderen gingen een extra boot halen bij een outpost en lieten mij alleen achter. Dat had als voordeel dat ik net voor de bui mijn tentje opgezet had, en een groot zeil boven onze "keuken". (En als nadeel dat ik ineens een beetje bang werd, daar in mn eentje. Maar gewoon hard zingen dan komen de beren niet) Toen ze terugkwamen konden we met zijn allen schuilen. Toen het wat opknapte ging ik mijn befaamde vuurtje maken (tot verbazing van Richard hihi), wat hij vervolgens bijna uitmaakte door er veel te veel nat hout op te gooien. (ik begon mijn verwachtingen maar op te geven. Indianen van tegenwoordig kunnen ook geen vuurtjes maken).

Doug stelde voor dat hij zijn tent met Richard zou delen, en bij dat beeld kregen wij spontaan de lachkriebels. Doug is bijna 2 meter die past alleen al bijna niet in de tent. Shannon en ik hebben toen maar samen mijn tentje gedeeld. Ik heb Shannon wel een keer midden in de nacht op haar hoofd geslagen en vervolgens heel hard gegild omdat ik zelf schrok, maar we hebben het overleefd.

Het doel was om een paar campsites te bezoeken en daar te kijken of er iets van archeologische waarde te vinden is. Het park is een gebied waar vroeger door native people gejaagd werd en waar ze doorheen trokken. Verschillende plekken waar deze mensen hun kamp optrokken zijn in later tijden campsites geworden. Shannon's baas Doug wil samen met de native people onderzoeken of er misschien archeologische vondsten gedaan kunnen worden. Om vervolgens in samenspraak met hen te kunnen beslissen of zo'n plek een campsite kan worden/blijven of liever niet. Hij wil hen daar graag bij betrekken want het is hun historie.

De Native people zijn een beetje hun plek kwijt in de samenleving. Ze woonden al duizenden jaren in Canada voordat de Engelsen en de Fransen kwamen en hun land in bezit namen en daarmee hun hele levensstijl. Ze kregen uiteindelijk wel reservaten maar dat zijn, ook volgens Shannon's ervaring, geen fijne plekken. Er is veel alcoholisme en criminaliteit. De oorspronkelijke cultuur verdwijnt, wat heel jammer is, want die verbondenheid met de natuur is iets waar wij heel veel van zouden kunnen leren.

De volgende dag was het kalm en droog en gingen we het meer op om geschikte plekken te vinden. Met behulp van Richard kwamen we op een plaats uit waar volgens hem vroeger de mensen verzamelden om verder te trekken naar het Noorden. We zijn ergens gaan graven en vonden al direct allemaal stukjes van aardewerk waarvan Jill helemaal uit haar dak ging. Ik zag er niet veel aan maar het was zo'n 1200 jaar oud. En stukjes vuursteen waar gereedschap van gemaakt werd.

De derde dag was de wind zo hevig dat we niet uit ons kamp konden vertrekken en dus zijn we daar maar ter plekke begonnen te graven. We stuitten bijna gelijk op een plek die waarschijnlijk een vuurplaats was geweest. Met weer veel stukken aardewerk en scherfjes vuursteen. Je moet je voorstellen dat dat allemaal schepje voor schepje gaat. Het zou mijn baan niet zijn, ik heb daar geen geduld voor. We schraapten laagje voor laagje grond weg, dat ging dan allemaal door de zeef en de kleinste stukjes scherf kwamen te voorschijn. Jill was helemaal opgetogen omdat we zo veel vonden. Ik zat te wachten tot we eens een keer een hele pot zouden vinden, maar het bleef bij scherven :-)

Om de moed erin te houden gingen we tijdens het graven op onze knieën liedjes over regen bedenken. Daar zijn er verbazingwekkend veel van! Singing in the rain, raindrops keep falling on my head, great rain, purple rain. We besloten om de archeologsiche opgravingsplek de "lala site" te noemen.

Met alle verschillende achtergronden hadden we genoeg om over te praten bij het kampvuur (en we hadden ook meeeer dan genoeg te eten). En stel je voor, op diezelfde plek, hadden duizend jaar geleden mensen ook een kamp gehad, en eten gekookt. Net zoals wij dat nu deden. Zou er over duizend jaar ook iemand gaan graven en iets van ons kamp terugvinden? (waarschijnlijk dan iets wat ik heb laten liggen ik vergeet altijd wat :-)


We just came back from another 4 day trip in the park, this time with an archeologist and someone from the native people. We went to check some places that might have been used for thousands of years by native people, to see if there were some artefacts to be found. And there were!! We found a lot of small pieces of broken potterie, some flakes of stones that were used to make tools and something that looked like an old firepit. Unfortunately the weather wasn't all that good, it started pooring down with rain the minute we arrived.

The native guy that arrived didn't quite meet my expectations because he didn't bring his own tent! I had to discover that just like Dutch people don't walk around wearing clogs anymore, native people don't walk around carying tipi's. (and he wasn't too good at making fire, either)
Shannon and I ended up sleeping in one tent. At least that was warm! She had some complaints about me hitting her in the middle of the night but we both survived.

It was really good to hang around with Jill, the archeologist, Doug, who is Shannon's boss, and Richard, the native guy. Native people have quite a rough history in here, they lived here for thousands of years before the English came and took the land. They ended up in reserves and have a lot of issues these days, especially with alcohol. It's become impossible for them to maintain the way they were living before, but at the same time they are not well adapted for western society either. Their culture is fading away which is such a shame because it's a rich culture full of spiritual bondage with the land, that we could learn of. Shannon's boss is trying to get them involved in making plans for the park, since it was a place where they used to travel and hunt and trap. Considering what happened in the past it's not always easy though to get their trust and communication isn't always clear either.

These few days all of us though seemed to have a great time, getting stuck with each other in the rain makes you feel bonded, and it was nice to get to know Richard. Not sure what sort of impression I left on him. Maybe now he thinks all people from Holland are crazy and funny and singing in the rain while digging holes.

The archeology stuff was interesting, just imagine that more than thousand years ago people were in the same campsite as we were, having a fire, cooking their meal just as we did.
Will someone dig a hole in another thousand years from now and find traces and say, "hey, look at that, long long time ago five people were here talking around the fire at night sharing stories"?

  • 02 September 2010 - 05:25

    Wendy V:

    Ik wil er een tekening bij ;)

  • 02 September 2010 - 06:41

    Marjoleine:

    Hey Marielleke,
    Ik heb ff je foto's bekeken, echt gaaf zeg. Ik vind het heel dapper, kom je ook nog enge insekten tegen daar?
    Heel veel plezier nog!
    Liefs,Lein

  • 02 September 2010 - 07:20

    Karin:

    Wat ontzettend gaaf om op deze manier jouw ervaringen te delen!

    Nog veel plezier!

    Liefs, Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Red Lake

mariellegoescanada

Recente Reisverslagen:

02 Juli 2012

In and around Thunder Bay

30 Juni 2012

The leech experience

29 Juni 2012

Quetico Provincial Park 2012

26 Juli 2011

The Fishing Experience

25 Juli 2011

The Insect Experience
Marielle

Vorig jaar in NieuwZeeland kwam ik Shannon tegen, die als biologe in Canada werkt. Ze gaat de hele dag de natuur in, kanoën, beren tellen, en wordt daar nog voor betaald ook... Lijkt me helemaal geweldig. Om nou eens uit te zoeken of dat echt zo geweldig is..ga ik haar vijf weken opzoeken. Volg mijn avontuur in Canada!

Actief sinds 14 Jan. 2009
Verslag gelezen: 2323
Totaal aantal bezoekers 83137

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2010 - 19 September 2010

mariellegoescanada

16 Januari 2009 - 22 Maart 2009

Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: