Aan de slag, beren op de weg - Reisverslag uit Red Lake, Canada van Marielle Vernooij - WaarBenJij.nu Aan de slag, beren op de weg - Reisverslag uit Red Lake, Canada van Marielle Vernooij - WaarBenJij.nu

Aan de slag, beren op de weg

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Marielle

18 Augustus 2010 | Canada, Red Lake

Shannon werkt voor het Ministry of Natural Resourses, een soort ministerie van LNV. Ik ga mee naar kantoor, alles is vandaag voorbereiding voor ons vertrek van morgen, naar het Woodland Caribou Provincial Park, een groot natuurgebied. Daar zullen we een week rond gaan kanoën.

Omdat er in dit gebied ook beren zijn krijg ik een spoedcurus "wat te doen als je een beer tegenkomt". Ik moet twee video's bekijken waarin berengedrag aan de orde komt. Ik kijk aandachtig en leer het volgende:
In de meeste gevallen heeft een beer je al geroken voordat je hem ziet en heeft ie zich al uit de voeten gemaakt. Als je toch per ongeluk de bocht omkomt en hem verrast moet je proberen hem te kalmeren (whoooooo, bear...:-) en teruguit te lopen, uit zijn territorium. Als een beer bang van jou is gaat hij smakken en hijgen, kortom een beetje zenuwachtig doen. Als je toch te dichtbij komt kan hij zich zodanig bedreigd voelen dat hij een schijnaanval uitvoert om je weg te jagen. Dan komt hij grommend op je afgerend, en lijkt het erop of hij je met haar en huid zal verslinden, maar dan stopt hij op een halve meter voor je voeten. Dan moet je gewoon rustig blijven staan. Dus. Ik denk eerlijk gezegd dat ik tegen die tijd in shock ben dus wegrennen zit er dan toch niet meer in. En dat heeft trouwens ook geen nut want ze kunnen 40 km/ per uur rennen.

In het slechtste geval is het geen schijnaanval maar een echte aanval door een beer die erge honger heeft of gewoon een slechte dag. (worden beren ook ongesteld?) Dan moet je zoveel mogelijk herrie maken en je groot maken en proberen de beer bang te maken.

Sommige stukjes in de video spoel ik terug, het lijkt me van levensbelang om het verschil tussen een bange beer en een agressieve te zien! Agressieve beren zijn vol zelfvertrouwen, smakken niet, doen net alsof ze je niet zien maar komen ondertussen steeds een beetje dichterbij... Ik vind het leuk om overeenkomsten te zien met andere dieren zoals honden en katten. Wat ik wel het interessantste vind om te leren, is dat een beer met jongen niet per se agressiever is dan een beer alleen. Een beer met jongen moet namelijk voor de jongen kunnen zorgen, en zal dus ten allen tijde willen voorkomen dat ze zelf gewond raakt. En daarom niet in een gevecht verwikkeld willen raken.

Hoewel ik misschien wel wat beren op de weg zag de weken voor ik vertrok, was ik nog niet zo bang voor echte beren. Tijdens het kijken van de video waarin ze een paar beren laten zien die een schijnaanval doen, verandert dat echter een beetje....Doodeng!! De eindconclusie is echter toch dat je meer kans loopt door een moose (daar heb je ze weer) van je sokken te worden geduwd dan dat je door een beer wordt aangevallen. Na het kijken van de video wordt ik door Shannon's baas Doug overhoord. Of ik weet wat ik moet doen als we een beer tegenkomen. Ik denk, een foto maken!:-) maar dit is niet de tijd om grappig te doen dus ik antwoord netjes en ik slaag voor de test.

Verder moet ik leren hoe de satteliettelefoon werkt (nee helaas, ik kan hierop geen sms-jes ontvangen :-) Maar wel broodnodig als er iets zou gebeuren. We gaan een week met z'n tweeën op pad in een gebied waar waarschijnlijk niet veel anderen zijn, en daarom zijn er allerlei veiligheidsmaatregelen. We moeten twee keer per dag naar het kantoor bellen om te laten weten waar we zijn. Daar hebben we de satelliettelefoon voor. Als we niet binnen een bepaalde tijd bellen komen ze ons zoeken. Daarnaast hebben we ook nog een of ander GPS-apparaatje, de "spotter" wat je in kunt drukken om je positie aan het kantoor door te geven, en waar in geval van nood een rood knopje op zit, als je dat indrukt komt er gelijk een vliegtuig naar je toe (ik zie hier een gevaar voor onhandige ongelukjes maar gelukkig is Shannon erbij hihi). Volgens mij is het hardstikke veilig. Toch???!!!???
Ik begin het best wel spannend te vinden, maar leuk!

We gaan boodschappen doen om eten in te slaan voor een week. Ik dacht dat het wat eten betreft deze week afzien zou worden, maar we slaan flink in en ook op lekkere dingen wordt niet bezuinigd. Wat kleding betreft pak ik zo licht mogelijk (ja echt) en kleding en de tent gaan in waterdichte canvas zakken. Dan naar bed en morgen op pad!
We worden morgenochtend met een klein watervliegtuigje weggebracht naar het middden van het park waar de kano's nog liggen van een vorige missie.
Ik heb er zin in! Over 7 dagen weer bericht wat we uitgevoerd hebben!

iedereen lieve groetjes!




Shannon brings me to her office, at the Ministry of Natural Resources. I have to watch some video's in "bear safety", since we will be kanoeing in an area with a bear population. It's interesting, bears are no different from other animals, they look for food, protect their young and don't want to get hurt in a fight. Most of the times people have encountered a bear they just ran away (the bears). Sometimes, when they are protective, defensive, or even agressive they may have a go at you. If it's only defensive it will just be to scare you away (i think that would be very effective..glup) Only in very rare circumstances bears have attacked people to kill or even eat them. There's a bigger chance of being killed by a moose than by a bear. A lot of usefull information but still it does leave me a bit worried in the end.

For our safety we are taking a number of things: a satellite phone, which can be used in emergencies, but which we'll also use everyday to call into the office. If we don't call in, they will start searching for us immediately. Then there's a "spotter" to send our location to the office every day, and on this there's an emergency button, which will result in the same thing. I feel safe.
Do I????!!!!

We get a lot of food supplies (I was hoping to loose some weight this trip but I start doubting I will) and pack our stuff in waterproof bags.
Ready to go tomorrow!!

  • 19 Augustus 2010 - 05:53

    Alexander:

    Klinkt allemaal heeeel erg goed! succes in de bush!!

  • 19 Augustus 2010 - 07:09

    Wendy V:

    Klinkt wel heel gaaf allemaal!
    Jij past echt niet meer op kantoor als je terug komt ..
    Succes en geniet veel!

  • 19 Augustus 2010 - 08:44

    Annabel:

    Hoi mariëlle!
    Wat klinkt het super daar!! En ook op de foto's ziet het er zo uit! Ik wens je heel veel plezier toe!

  • 20 Augustus 2010 - 22:09

    Ivar:

    Hey Marielle !

    Was zojuist bij Saskia om de Ghettoblaster op te halen. Thuis, direct maar even naar je pagina, wat een leuke verhalen zeg! En t wordt nog leuker, zo t horen. Is t trouwens geen verkapte sollicitatie :-) Morgen organiseer ik voor t eerst Salsa aan de Singel, t schijnt de laatste mooie dag van de zomer te worden.

    Veel plezier in the bush!
    Ivar.

  • 22 Augustus 2010 - 11:28

    Marjoleine :

    Hey Marielleke,

    Wat een heerlijke verhalen heb je weer. Je maakt ook wel spannende dingen mee zeg. Het uitzicht is daar prachtig. Geniet en kijk uit voor de Baloetjes.
    Ik blijf je volgen...
    Liefs!

  • 22 Augustus 2010 - 11:40

    Jos En Sas:

    Mariëlle: NIET op de rode knop drukken!!!!

  • 22 Augustus 2010 - 18:17

    Jantine:

    Hi Marielle,

    Ik stond blijkbaar nog in de mailinglist van je vorige avontuur, dus ben nu ook weer aan het mee lezen.. Echt leuk om je te volgen!! Heel veel plezier in de bush!!

    Groetjes, Jantine

  • 23 Augustus 2010 - 15:53

    Enrico:

    Hoi Mariëlle,

    Ik blijf je volgen. Leuk!

  • 23 Augustus 2010 - 21:36

    Max:

    Klinkt geweldig!
    Als je dan trouwens toch rustig moet blijven staan, kan je inderdaad ook wel een foto maken :)

  • 25 Augustus 2010 - 16:37

    Berry:

    Ik vind 7 dagen wel eeeeeeeeeeeeerg lang!
    Ben zo benieuwd!

    kus van je moeder.

  • 25 Augustus 2010 - 20:53

    Mikey:

    Me being a masochist..... need to see more pictures matey...... start using the camera and upload some more pictures!!!

    Its raining badly back home! ...you are not missing anything!

  • 26 Augustus 2010 - 09:14

    Gijs V D Woude:

    gaarne een foto van reisgenoot Shannon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Red Lake

mariellegoescanada

Recente Reisverslagen:

02 Juli 2012

In and around Thunder Bay

30 Juni 2012

The leech experience

29 Juni 2012

Quetico Provincial Park 2012

26 Juli 2011

The Fishing Experience

25 Juli 2011

The Insect Experience
Marielle

Vorig jaar in NieuwZeeland kwam ik Shannon tegen, die als biologe in Canada werkt. Ze gaat de hele dag de natuur in, kanoën, beren tellen, en wordt daar nog voor betaald ook... Lijkt me helemaal geweldig. Om nou eens uit te zoeken of dat echt zo geweldig is..ga ik haar vijf weken opzoeken. Volg mijn avontuur in Canada!

Actief sinds 14 Jan. 2009
Verslag gelezen: 458
Totaal aantal bezoekers 83137

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2010 - 19 September 2010

mariellegoescanada

16 Januari 2009 - 22 Maart 2009

Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: