The Insect Experience - Reisverslag uit Red Lake, Canada van Marielle Vernooij - WaarBenJij.nu The Insect Experience - Reisverslag uit Red Lake, Canada van Marielle Vernooij - WaarBenJij.nu

The Insect Experience

Door: Marielle

Blijf op de hoogte en volg Marielle

25 Juli 2011 | Canada, Red Lake

Vorig jaar was ik hier in augustus en september. Ik had een week mooi weer maar daarna werd het steeds kouder. Nu ben ik hier midden zomer wat ik heel erg leuk vind. Veel bloemen die bloeien, ineens hoor ik ook overal vogels waar ik vorig jaar dacht dat ze er niet waren, en het is een aangename temperatuur van 25 tot 30 graden.
Het enige nadeel is.....dit is ook goed weer voor de insecten.

Op dag 3 in het park gaan we van Sylvia Lake naar Eagle Lake, bijna alleen maar kreken en een stuk of 10 portages. Geen grote meren, weinig wind, een moerasachtige omgeving en het is warm. Dus het wemelt van de insecten. Er zijn heeeeeeel veel muggen, steekvliegen in twee grootte- categoriën, namelijk "deerflies" en "mooseflies"; blackflies (kleine gemene vliegjes die hier volgens mij onder de naam "knutjes" door het leven gaan. Ik wordt naast mijn oog gebeten en de volgende dag zit het helemaal dicht), ankle-biters (ziet eruit als een huisvlieg en heeft het letterlijk op je enkels voorzien, heel irritant als je in de boot zit) en welja, ik wordt ook nog, (voor het eerst in mijn leven) door een wesp gestoken. En dan zijn er ook nog de 'no-see-ums, ieniemiene kleine vliegjes die je nauwelijks ziet maar die ons 's avonds in het kamp lastig vallen en gemeen bijten en ontzettend jeuken.

Op het water gaat het nog, maar zodra we een portage gaan doen...Ik heb OFF!! insectenspray bij me met 40% DEET ofzo, en nog een Kruidvat DEETgel en ik smeer en spray mezelf zoveel in dat ik mezelf bijna vergiftig. De muggen en steekvliegen hebben echter volgens mij de laatste weken geen levend wezen gezien en zijn zo wanhopig dat ze zich niet laten tegenhouden door een beetje DEET.... Ze blijven om ons heen zwermen, en weten altijd wel net een vierkante millimeter te vinden waar geen deet zit, bijvoorbeeld boven op mijn oor, of achterop mijn arm. Door schade wijs geworden heb ik een lange broek aan en een shirt met lange mouwen, maar daar steken ze gewoon doorheen. Omdat we de spullen mee moeten sjouwen heb ik ook niet echt mijn handen vrij om ze weg te jagen.
Het is een constant gezoem om mijn hoofd waar ik helemaal zenuwachtig van wordt. Als het gezoem echter stopt is er pas écht reden tot ongerustheid: dan is die steekvlieg of mug gaan zitten om me te bijten. Ik kan me ineens helemaal voorstellen dat dieren hier helemaal gek van worden. Tegen het eind van al die portages ben ik wel een keer of 50 gestoken door de hele variëteit aan insecten.
Ik begin te begrijpen waarom iemand in de stad zou willen wonen, en begin zelfs te denken dat de natuur niet geschikt is voor mensen...

's Avonds kamperen we op Eagle Lake en omdat daar meer wind is valt het mee met de muggen. Tot een bepaald tijdstip. Volgens Shannon komen de muggen een half uur na zonsondergang en zouden we dus in onze tent moeten zitten. Elke avond trappen we erin, denken we dat het meevalt, zitten we bij ons kampvuurtje nog even thee te drinken. Maar dan ineens komen ze, allemaal tegelijk. Alsof ze met z'n allen op hun muggen-horlogetjes hebben zitten kijken. Eerst een paar, dan tientallen, dan honderdtallen en we moeten rennen naar onze tenten. Er glippen altijd wel een paar muggen mee naar binnen maar die zijn makkelijk te vangen in de tent. En dan lig ik in mijn tentje te luisteren naar een enorm hard gezoem. De eerste avond denk ik nog dat alle muggen zich om mijn tent heen verzameld hebben, gefrustreerd rondvliegend omdat ze niet bij me kunnen komen. Als ik een half uur later (helaas) toch nog moet plassen en eruit moet, heel snel, en heel snel weer terug, sta ik even buiten mijn tent en hoor ik het. Het hele park zoemt. Ongelooflijk hard. Het moeten miljarden muggen zijn. En ik denk aan al die arme dieren in het bos, zoals de moose die we vandaag gezien hebben, die geen tent hebben....

Last year I visited Woodland Caribou in the fall. And it was fall weather. This time it's great summer weather and there are so much more flowers, birds singing and... insects.
Especially on our day from Sylvia Lake to Eagle Lake we get harassed by them. Musquito's, deerflies, mooseflies, blackflies, ankle biters, no-see-um's, and I manage to piss off a wasp. By the time we reach camp I've been bitten about 50 times, despite having used enough DEET to poison myself, and I'm a nervous wreck. I'm starting to understand why people live in cities and start to think that nature is NOT made for man...luckily when we put up our camp at Eagle Lake it's pretty much insect-free and I calm down.

Shannon tells me that the musquito's will come out though, about half an hour after sunset. And she's perfectly right. We are still sitting by the fire but all of a sudden, as if they've been watching their own little musquito-watches, tens of them, and pretty soon hundreds of them are circling around us. We run for our tents. When I lie there safely, the sound is horrid. There's a big ZOOOMMMMMM all around the forest, all around the whole park. There must be millions of musquito's. And I think of those poor, poor animals like the moose out there, without a tent...



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Canada, Red Lake

mariellegoescanada

Recente Reisverslagen:

02 Juli 2012

In and around Thunder Bay

30 Juni 2012

The leech experience

29 Juni 2012

Quetico Provincial Park 2012

26 Juli 2011

The Fishing Experience

25 Juli 2011

The Insect Experience
Marielle

Vorig jaar in NieuwZeeland kwam ik Shannon tegen, die als biologe in Canada werkt. Ze gaat de hele dag de natuur in, kanoën, beren tellen, en wordt daar nog voor betaald ook... Lijkt me helemaal geweldig. Om nou eens uit te zoeken of dat echt zo geweldig is..ga ik haar vijf weken opzoeken. Volg mijn avontuur in Canada!

Actief sinds 14 Jan. 2009
Verslag gelezen: 1385
Totaal aantal bezoekers 83031

Voorgaande reizen:

15 Augustus 2010 - 19 September 2010

mariellegoescanada

16 Januari 2009 - 22 Maart 2009

Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: